Foto: Rolleicord camera

Rolleicord/Rolleiflex verzameling

Rolleiflex

Rolleiflex is de naam van een langlopende en diverse lijn high-end camera’s. Oorspronkelijk gemaakt door het Duitse bedrijf Franke & Heidecke , en later Rollei-Werke .

Geschiedenis 

De naam “Rolleiflex” wordt meestal gebruikt om te verwijzen naar Rollei’s eersteklas lijn middenformaat reflexcamera’s met dubbele lens (TLR). (Een begeleidende lijn bedoeld voor amateurfotografen, Rolleicord , bestond al tientallen jaren.) Er zijn echter ook een verscheidenheid aan TLR’s en spiegelreflexcamera’s in middenformaat en zonefocus, en SLR 35 mm , evenals digitale formaten geproduceerd onder de Rolleiflex etiket. De Rolleiflex-serie met 120 rolfilms wordt voornamelijk op de markt gebracht voor professionele fotografen. Rolleiflex-camera’s hebben filmformaten 117 (origineel Rolleiflex), 120 (standaard, automaat, lettermodellen, Rollei-Magic en T-model) en 127 gebruikt (Baby Rolleiflex).

De Rolleiflex TLR-filmcamera’s stonden bekend om hun uitzonderlijke bouwkwaliteit, compacte formaat, bescheiden gewicht, superieure optiek, duurzaamheid, eenvoud, betrouwbare mechanica en heldere zoekers. De hoogwaardige lenzen met een brandpuntsafstand van 7,5 cm maakten een kleinere, lichtere en compactere camera mogelijk dan hun navolgers.]De hoog aangeschreven Zeiss Planar f2.8- en Schneider Xenotar-lenzen zijn beide ultramoderne optica, beide met een brandpuntsafstand van 80 mm en snel in vergelijking. Uniek aan de Rolleiflex Automat- en lettermodelcamera’s: het mechanische opwindmechanisme was robuust en slim. Het laden van de film semi-automatisch en verliep snel . Dit mechanisme startte de belichtingsteller automatisch, verdeelde automatisch de 12 of (op het latere model F-camera’s) 24 belichtingen en spande de sluiter. Allemaal met minder dan één volledige draai van de filmdoorvoerslinger. Dit maakt de Rolleiflex Automat/Letter modelcamera’s zeer gewild voor het fotograferen van snelle actie, zoals straatfotografie .

Accessoires

Een reeks accessoires maakte van deze camera een systeem: panoramakop, zonnekap, parallax-gecorrigeerde close-upslenzen, kleurcorrectie, contrastverbetering en speciale effectfilters. Allemaal gemonteerd met een bajonet met snelsluiting, evenals een snelwissel statiefbevestiging. Sommige professionele, amateur- en kunstfotografen fotograferen nog steeds Rolleiflex TLR-filmcamera’s met kleurtransparantie, kleurennegatief of zwart-witfilm. De latere f2.8- en f3.5-lettermodellen (Planar- of Xenotar-lens) zijn zeer gewild op de gebruikte markt en hebben de hoogste prijs. Historisch gezien waren er vijf camera’s met brandpuntsafstand beschikbaar, waaronder 5,5 cm Rollei-Wide, 6,0 cm Baby Rollei, 7,5 cm (f: 3,5), 8,0 cm (f2,8) en 13,5 cm (f: 4 Zeiss Sonnar) Tele-Rolleiflex. Hoewel alle Rolleflex-camera’s prima gebruikerscamera’s kunnen zijn, is er ook een actieve markt voor veel Rolleiflex-modellen als verzamelobjecten. Dit draagt ​​(bij sommige modellen in hoge mate) bij aan de uiteindelijke prijs, vooral in Japan . 

Rolleiflex middenformaatcamera’s werden tot 2014 geproduceerd door DHW Fototechnik. Dit was een bedrijf opgericht door voormalige werknemers van Franke & Heidecke.  DHW Fototechnik kondigde twee nieuwe Rolleiflex-camera’s en een nieuwe elektronische sluiter aan voor photokina 2012. Het bedrijf vroeg in 2014 faillissement aan en werd in april 2015 ontbonden. Er kwam een einde aan alle verdere productie. De productieapparatuur van de fabriek en de resterende voorraden onderdelen zijn eind april 2015 geveild.

Op dezelfde locatie werd opnieuw een kleiner bedrijf opgericht met voormalige medewerkers van DHW Fototechnik, onder de naam DW Photo . DW Photo richt zich op de productie van de Rolleiflex Hy6 mod2 middenformaat spiegelreflexcamera (digitaal en film), het onderhouden van bestaande camera’s, inclusief het leveren van firmware- en hardware-upgrades. 

Rolleicord

De Rolleicord is een middenformaat reflexcamera met twee lenzen , gemaakt door Franke & Heidecke ( Rollei ) tussen 1933 en 1976. Het was een eenvoudigere, goedkopere versie van de hoogwaardige Rolleiflex TLR, gericht op amateurfotografen die een hoogwaardige kwaliteit wilden camera, maar kon de dure Rolleiflex niet betalen. Er zijn verschillende modellen van Rolleicord gemaakt. De latere modellen hadden over het algemeen meer geavanceerde functies en worden in de huidige markt doorgaans hoger gewaardeerd.

De eerste Rolleicord, geïntroduceerd in november 1933, was de Rolleicord I. Deze camera was een vereenvoudigde versie van de standaard Rolleiflex. Met een goedkopere 75 mm Zeiss Triotar- lens en een vereenvoudigd filmdoorvoermechanisme met behulp van een knop in plaats van de slinger die je op de Rolleiflex aantreft. De Rolleicord I was verkrijgbaar met een effen kunstleren bekleding of metalen frontplaten met een uitvoerig patroon. Deze laatste variant wordt de ” Art Deco ” Rolleicord genoemd .

De modellen die links en rechts DRGM op de voorkant van de camera de letters DRP hebben, betekent dat ze vóór de Tweede Wereldoorlog zijn gemaakt , want DRP betekent ‘Deutsches Reichspatent’ (Duits Rijkspatent) en DRGM betekent ‘Deutsches Reichs- Gebrauchsmuster ‘ (ongeveer gelijk aan een ontwerpauteursrecht). In modellen van na de Tweede Wereldoorlog vindt u DBP en DBGM. Ze schakelden over van “Reichs” naar “Bundes” (Duits federaal patent). 

Latere modellen bevatten verbeterde ontwerpen voor de opnamelens, een Schneider Kreuznach Xenar met 4 elementen , die ook op de Rolleiflex-camera’s verscheen. Hoewel de Rolleiflex ook verkrijgbaar was met een f/2.8-lens, werd de Rolleicord nooit aangeboden met een groter diafragma dan f/3.5, waardoor zijn afkomst als “amateurcamera” werd verzekerd.

Er was een accessoire beschikbaar, bekend als een Rolleikin- kit, voor de Rolleicord (en de Rolleiflex) zodat deze 35 mm-film kon accepteren.

We hebben nog diverse andere camera’s in onze verzameling: https://marleysworld.nl/marleyscameracollectie/