De foto lijkt wel heel lang geleden geschoten, maar de kwaliteit bedriegt ons, We kijken hier vanaf de in aanbouw zijnde gemeentehuis (nu perron 3) Richting de Lambertuskerk. ergens gemaakt in de jaren 70. Net recht in de foto zien we ook tegelijk de in aanbouw zijnde woningen van de Kattenbosch, waar daarachter nog goed een stuk Pastoor Hordijkstraat te zien is . Als je nu op het dezelfde punt zou kijken, zie je ook goed het verschil de bebouwing uit de jaren 50 en 60, tegen de bebouwing van de jaren 70. Dit gebied was het eerste aan de beurt tot de spoorovergang Hoff van Hollantlaan , in de jaren 80 werd ook de wijk richting de Burg. Wolterslaan uit de grond werd getrokken. (dit deel was als laatst bebouwd, over het spoor lag al een groot deel van de Molenhoek in zijn huidige vorm en delen van de Hoevens.) Daarmee kreeg ook Rosmalen weer een station. De gehele bebouwde "groenstrook" tussen deze spoorovergangen is een soort scheidslijn van dit deel van het "oude dorp" uit de jaren 50. Inmiddels is natuurlijk het oude dorp ook voor een gedeelte verdwenen, en is er sinds dien weer veel gesloopt en gebouwd. Maar dit stukje is er nog steeds en is goed te zien

“Bebouwen van Rosmalen door de jaren heen”

De foto van het bebouwen in Rosmalen lijkt wel heel lang geleden geschoten, maar de kwaliteit bedriegt ons, We kijken hier vanaf de in aanbouw zijnde gemeentehuis (nu perron 3) Richting de Lambertuskerk. ergens gemaakt in de jaren 70. Net recht in de foto zien we ook tegelijk de in aanbouw zijnde woningen van de Kattenbosch, waar daarachter nog goed een stuk Pastoor Hordijkstraat te zien is . Als je nu op het dezelfde punt zou kijken, zie je ook goed het verschil van het bebouwen in Rosmalen uit de jaren 50 en 60, tegen het bebouwen in Rosmalen van de jaren 70.

Dit gebied was het eerste aan de beurt tot de spoorovergang Hoff van Hollantlaan , in de jaren 80 werd ook de wijk richting de Burg. Wolterslaan uit de grond werd getrokken. (dit deel was als laatst bebouwd, over het spoor lag al een groot deel van de Molenhoek in zijn huidige vorm en delen van de Hoevens.) Daarmee kreeg ook rosmalen weer een station. De gehele bebouwde “groenstrook” tussen deze spoorovergangen is een soort scheidslijn van dit deel van het “oude dorp” uit de jaren 50. Inmiddels is natuurlijk het oude dorp ook voor een gedeelte verdwenen, en is er sinds dien weer veel gesloopt en gebouwd. Maar dit stukje is er nog steeds en is goed te zien.

Meer over de geschiedenis van Rosmalen is te vinden op https://www.facebook.com/OnsRosmalen/.

Meer verhalen achter foto’s zijn te vinden op https://marleysworld.nl/verhaal-achter-de-foto/.